Scalabilitatea – cerință software esențială | Alege un CRM scalabil pentru business-ul tău

Dacă ești un antreprenor proactiv, un aspect cheie al viziunii tale ar trebui să fie creșterea și dezvoltarea continuă. În această eră digitală, creșterea ta ar trebui să fie susținută de tehnologiile, platformele și instrumentele pe care le folosești pentru a eficientiza operațiunile afacerii tale. În alte cuvinte, infrastructura ta digitală ar trebui să sprijine creșterea și să se adapteze evoluției tale, în loc să te țină pe loc. Aici intervine scalabilitatea.

Chiar dacă este adesea percepută ca fiind doar un alt cuvânt trendy, scalabilitatea este, de fapt, foarte importantă. Pentru o afacere, aceasta presupune ca o aplicație software să se poată adapta rapid la cerințele și nevoile de business în continuă schimbare. De semenea, se referă la capacitatea sistemului de a gestiona sarcini de lucru în creștere fără a compromite performanța sau experiența utilizatorului. În acest context, scalabilitatea devine un imperativ strategic și joacă un rol crucial în asigurarea succesului pe termen lung și a sustenabilității soluției tale software. Alegerea unui sistem CRM scalabil îți poate oferi libertatea de a te extinde cât de mult dorești, iar soluția noastră Microsoft Dynamics 365 poate fi cea mai bună opțiune pentru a-ți pregăti afacerea pentru viitor.

Creștere, Performanță și Procese

Scalabilitatea nu înseamnă doar să ai instrumentele și tehnologia potrivită pentru a gestiona creșterea bazei de date și a nivelului de solicitare, ci implică și un element uman crucial. În timp ce instrumentele se asigură că sistemul rămâne receptiv și fiabil, echipa ta este esențială pentru a aborda orice problemă de scalabilitate care intervine pe parcurs.

Aspectul de performanță al scalabilității este asigurat de tehnologie, dar elementul uman implică procesele utilizate pentru a aborda provocările scalabilității. Pe măsură ce datele și nivelul de încărcare cresc, pot apărea probleme critice. Echipa ta trebuie să știe cum să identifice aceste probleme și să aplice procesele corecte pentru a le rezolva.

Este important de menționat că procesul de creștere nu este doar despre entuziasmul de a avea utilizatori noi și venituri crescute, aceasta introduce și incertitudini tehnice semnificative. Prin urmare, înainte de a selecta o soluție pentru gestionarea scalabilității, asigură-te că aceasta poate gestiona scenarii precum:

        • • O creștere substanțială a numărului de utilizatori
        • • Schimbări bruște în metodele de vânzare
        • • Nevoia de a introduce tehnologii noi 
Creșterea - incertitudine tehnica
Creșterea – incertitudine tehnica

Prin pregătirea atât tehnologică, cât și procedurală, echipa ta poate gestiona eficient creșterea și naviga provocările scalabilității fără impedimente considerabile.

Factorii esențiali ai scalabilității

Mai mulți factori influențează semnificativ scalabilitatea software-ului, dar următorii 6 factori au, de obicei, o importanță covârșitoare:

1. Arhitectura

Arhitectura unui sistem determină cât de bine poate acesta să gestioneze creșterea. O arhitectură bine concepută permite scalarea orizontală și verticală și poate face un sistem mai rezistent la un nivel crescut de încărcare și solicitare.

      • • Arhitectură Monolitică: Modelul tradițional de proiectare a aplicațiilor software, unde toate componentele sunt interconectate și interdependente;
      • • Arhitectura microserviciilor:Permite scalarea independentă a componentelor individuale, facilitând gestionarea și scalarea sistemului;
      • • Arhitectura orientată spre servicii (SOA): Sprijină modularitatea și cuplarea slabă, îmbunătățind scalabilitatea.

    Exemplu: Un sistem CRM precum Dynamics 365, care utilizează o arhitectură de microservicii virtuale, poate scala serviciile individuale (de exemplu, autentificarea, gestionarea datelor clienților, etc.) independent, în funcție de cerere, asigurând performanță și o mai bună utilizare a resurselor. Sistemul este împărțit într-o colecție de servicii independent distribuite (în cazul scalării orizontale, diferite segmente din CRM sunt distribuite pe mașini separate), fiecare corespunzând unei capacități specifice de afaceri.

2. Technologia utilizată

Alegerea tehnologiei utilizate poate influența dramatic scalabilitatea unui sistem. Unele tehnologii sunt mai potrivite pentru operațiuni la scară largă și pot gestiona, de exemplu, scalarea orizontală mai eficient.

      • • Baze de date NoSQL : Tehnologii precum Cassandra sau MongoDB sunt proiectate pentru scalarea orizontală și pot gestiona un volum mare de date și sarcini de trafic ridicate;
      • • Baze de date SQL: Tehnologii precum PostgreSQL, cunoscut pentru extensibilitatea sa și suportul pentru tipuri de date avansate, potrivite pentru scalarea verticală, sau MySQL, bază de date open-source populară, adesea folosită în aplicații web, suportând scalarea orizontală prin clustering și replicare.
      • • Framework-uri scalabile: Utilizarea framework-urilor și platformelor scalabile precum .NET Core sau Node.js poate îmbunătăți capacitatea sistemului de a gestiona creșterea.

    Exemplu: Suita Dynamics 365 de la Microsoft utilizează o bază tehnologică cu următoarele componente cheie: Microsoft Azure, Common Data Service (CDS – acum cunoscut sub numele de Dataverse), Power Platform (Power BI, Power Apps și altele, menite să automatizeze fluxurile de lucru).

3. Infrastructura

Infrastructura  trebuie să suporte atât scalarea orizontală, cât și cea verticală. Platformele cloud moderne oferă infrastructură elastică care poate ajusta automat resursele în funcție de cerere, oferind o fundație scalabilă pentru aplicațiile software.

      • • Servicii Cloud: Platforme precum Azure (Microsoft), AWS sau Google Cloud oferă instrumente și servicii care facilitează scalarea ușoară, cum ar fi grupuri de auto-scalare, echilibratoare de sarcină și soluții de stocare distribuite.
      • • Servere fizice: Pentru a extinde un mediu de server fizic, trebuie să achiziționezi componente hardware suplimentare, ceea ce poate fi foarte costisitor de construit, întreținut și securizat.
Factorii esențiali ai scalabilității software
Factorii esențiali ai scalabilității software

Deși factorii menționați mai sus sunt cruciali, următorii joacă, de asemenea, roluri semnificative în contextul scalabiliății software:

      • • Distribuirea sarcinii: Distribuirea eficientă a sarcinii asigură că niciun server nu devine un punct de blocaj, distribuind traficul uniform.
      • • Caching: Strategiile de caching adecvate reduc încărcarea bazelor de date și îmbunătățesc timpii de răspuns, contribuind la o scalabilitate mai bună.
      • • Principii de desing: Respectarea celor mai bune practici în designul software, precum modularitatea și cuplarea slabă, sprijină, de asemenea, scalabilitatea.

Scalabilitatea și culorile sale (tipuri de scalabilitate)

Definim 4 tipuri principale de scalabilitate a sistemelor software, chiar dacă această „paletă” poate căpăta multiple nuanțe și aspecte:

Scalabilitate Funcțională

Scalabilitatea funcțională se referă la abilitatea de a adopta sau de a renunța la funcționalitățile software.

De exemplu, Dynamics 365 este modular și permite organizațiilor să înceapă cu funcționalitățile de bază (cum ar fi Vânzări (Sales) și Servicii pentru Clienți (Customer Service)) și să adauge mai multe pe parcurs (fie că este vorba de Marketing (Marketing), Finanțe (Finance) sau Servicii pe Teren (Field Service)). În plus, într-o singură companie, poți crea CRM-uri separate pentru mai multe divizii funcționale ale organizației. De asemenea, permite mai multe personalizări și integrarea cu alte aplicații sau produse Microsoft (De exemplu, Office 365).

Scalabilitate Administrativă

Scalabilitatea administrativă se referă la abilitatea de a crește sau de a reduce accesul la instrumentele software pentru utilizatori sau organizații.

Luând Dynamics ca exemplu, acesta permite gestionarea accesului și rolurilor utilizatorilor, ajustarea licențelor utilizatorilor după necesitate și suport pentru multi-tenancy. Imaginează-ți că firma ta experimentează un proces de creștere și își extinde resursele umane; cu CRM-ul nostru poți să integrezi rapid noi angajați, oferindu-le acces la instrumentele necesare. Un alt exemplu este când, geografic, operațiunile unei companii se desfășoară în aceeași regiune, dar în zone administrative diferite. În această situație, poate exista un singur CRM scalat care să conțină mai multe business units.

Scalabilitate Geografică

Scalabilitatea geografică se referă la abilitatea de a extinde operațiunile de la o zonă locală la o regiune mai mare sau de a reduce/retrage operațiunile din anumite regiuni.

De exemplu, poți implementa Dynamics în mai multe regiuni, și respectiv, poți crea tablouri de bord și rapoarte specifice regiunii și le poți personaliza pentru a face posibilă utilizarea în mai multe limbi și conform practicilor locale de afaceri. Poți începe prin implementarea soluției în țara ta și apoi, pe măsură ce afacerea ta crește, să te extinzi în alte regiuni.

Scalabilitatea Sarcinii (a nivelului de încărcare/solicitare)

Scalabilitatea sarcinii se referă la abilitatea de a extinde sau contracta puterea de calcul pentru a acomoda diverse sarcini de lucru.

Monitorizarea regulată, optimizarea performanței sistemului, capacitățile de auto-scalare, sunt toate funcționalități posibile în Dynamics 365. De exemplu, în timpul unei campanii de marketing, soluția noastră CRM poate gestiona o creștere bruscă a traficului și a sarcinii de lucru prin scalarea automată a resurselor suplimentare.

În contextul încărcărilor crescute sau al cerințelor în creștere, există două tipuri principale de scalabilitate: verticală și orizontală. Fiecare abordare oferă avantaje distincte și se potrivește pentru diferite scenarii, în funcție de natura sarcinii de lucru și de cerințele specifice ale afacerii.

Scalabilitate Verticală versus Orizontală

Scale Up! (Scalare verticală)

Prin scalarea verticală, crești puterea serverului sau a infrastructurii existente pentru a pute agestiona mai multe date sau utilizatori. Pe măsură ce gestionezi vânzările, interacțiunile și suportul clienților, sistemele software pot încetini din cauza creșterii bazei de clienți. În acest caz, poți scala vertical prin următoarele acțiuni:

      • •  Adăugarea RAM adițional (poți face upgrade pentru a îmbunătăți viteza de procesare a datelor);
      • • Creșterea spațiului de stocare (Extinde spațiul pe disc pentru a stoca mai multe înregistrări ale clienților);
      • • Upgrade-ul CPU-ului (înlocuiește CPU-ul existent pentru a gestiona mai multe tranzacții);

    Scalarea verticală este potrivită atunci când două sau mai multe procese rulează în paralel și există comenzi concurente. În acest caz, scalarea verticală este mai potrivită deoarece un singur server procesează informațiile – de exemplu, în cazul unui magazin online, unde inventarul trebuie gestionat simplu. Un alt exemplu este în sectorul bancar, unde nu ar trebui să poți face o plată și să retragi bani simultan când ai resurse limitate.

    În acest fel, înlocuiești sau faci upgrade hardware-ului serverului existent. Cu alte cuvinte, este ca și cum ai adăuga mai multe scaune la aceeași masă.

Scale Out! (Scalare orizontală)

În cazul scalării orizontale, adaugi mai multe servere la infrastructura actuală, permițând sistemului să distribuie sarcinile de lucru pe mai multe servere, îmbunătățind astfel performanța și fiabilitatea. Este similar cu delegarea sarcinilor de lucru între mai mulți angajați în loc de unul singur. În acest caz, poți scala orizontal prin:

      • • Adăugarea mai multor instanțe (în loc de a face upgrade serverului existent);
      • • Echilibrarea sarcinii (un echilibrator de sarcină (load balancer) distribuie cererile utilizatorilor în mod uniform pe mai multe servere, pentru a evita blocajele);

    Scalarea orizontală este relevantă atunci când există un flux mare de utilizatori și nu trebuie să verifici unicitatea tranzacțiilor. În această situație, poți adăuga mai multe servere și ar trebui, de asemenea, să decizi ce face fiecare mașină și cum lucrează noile mașini cu cele vechi. Cu alte cuvinte, adaugi mai multe scaune și mai multe mese.

    Scalabiitate verticală VS orizontală
    Scalabiitate verticală VS orizontală

Linksoft: Bune Practici pentru un CRM scalabil

1.Abordare: Externalizează dezvoltarea software-ului!

Externalizarea poate fi realizată strategic pentru a-ți extinde produsul. Angajarea unei companii de dezvoltare software cu experiență este cea mai rapidă modalitate de a-ți îmbunătăți echipa cu abilități relevante. Mai mult decât atât, vei elimina cheltuielile pentru instruire, retenție și închirierea spațiului de birouri pentru angajații tăi.

În același timp, atunci când externalizezi dezvoltarea software-ului personalizat, poți obține un produs unic care să servească nevoilor tale specifice. Deoarece proiectele externalizate sunt frecvent personalizate pentru un anumit client, SLA-urile externalizate sunt deseori elaborate pentru a guverna un proiect specific. LINKSOFT te poate ajuta să obții o soluție scalabilă și eficientă pentru software-ul tău CRM și ERP, implicând echipe competente și o experiență valoroasă dobândită în timp.

2. Service Level Agreement: Inițiază actualizări regulate ale SLA-urilor

sunt acorduri formale, negociate între un furnizor de servicii și un client care definesc nivelul de serviciu așteptat. Ele sunt esențiale pentru a asigura că ambele părți au o înțelegere clară a standardelor de performanță și a responsabilităților. SLA-urile includ de obicei detalii despre performanța serviciilor, disponibilitate și capacitatea de reacție.

SLA-urile ar trebui actualizate regulat pentru a reflecta metricile de performanță actuale și așteptările clienților. Actualizarea regulată a SLA-urilor pentru Dynamics 365 asigură că serviciul răspunde nevoilor și standardelor de performanță în evoluție, menținând încrederea și satisfacția.

3. Designul arhitectural: Adoptă o arhitectură bazată pe microservicii

Un sistem CRM precum Dynamics 365 care utilizează o arhitectură virtuală de microservicii poate scala servicii individuale (de exemplu, autentificare, gestionarea datelor clienților) independent, în funcție de cerere, asigurând o utilizare mai bună a resurselor și performanță. Sistemul este descompus într-o colecție de servicii independent de implementat (în cazul scalării orizontale, diferite segmente ale CRM-ului sunt implementate pe mașini separate), fiecare corespunzând unei capacități de afaceri specifice.

De exemplu, separarea modulelor de gestionare a clienților, vânzări și marketing în microservicii individuale asigură că o creștere a încărcării pe modulul de vânzări poate fi gestionată prin scalarea doar a acelui modul fără a le afecta pe celelalte. O arhitectură de sistem scalabilă este mai degrabă o artă decât o știință.

4. Infrastructură: Alege stocarea în cloud

Soluțiile noastre Dynamics 365 sunt găzduite în principal pe Microsoft Azure, valorificând scalabilitatea, fiabilitatea și acoperirea globală a platformei cloud. Acest lucru permite scalarea dinamică a resurselor în funcție de cerere. Arhitectura cloud-native asigură auto-scalare, disponibilitate ridicată și acoperire globală, iar pe măsură ce baza de utilizatori CRM crește, Azure poate scala automat resursele pentru a face față cererii crescute.

5. Activează auto-scalarea

Auto-scalarea ajustează dinamic numărul de servere active sau resurse în funcție de cererea curentă, asigurând o performanță optimă și eficiența costurilor. În perioadele de utilizare maximă, auto-scalarea în Azure permite alocarea resursele suplimentare pentru a face față nivelului crescut de încărcăre, menținând o funcționare lină.

6. Tehnologii utilizate: Încearcă partiționarea bazei de date

Suita Dynamics 365 de la Microsoft utilizează un stack tehnologic cu următoarele componente cheie: Microsoft Azure, Dataverse, Power Platform (Power BI, Power Apps și altele, orientate spre automatizarea fluxurilor de lucru). Datele sunt distribuite în fragmente mai mici, fiecare gestionând un subset al datelor pentru a paraleliza procesarea și a îmbunătăți performanța. De exemplu, datele despre clienți ar putea fi fragmentate pe regiuni, permițând ca interogările și tranzacțiile să fie procesate în paralel, reducând latența și îmbunătățind timpul de răspuns.

La LINKSOFT, folosim cele mai recente tehnologii Azure bazate pe .NET 8 și Azure Cloud Services în calitate de cadru de lucru și Dataverse ca bază de date, ceea ce ne permite să creăm soluții software scalabile și eficiente.

7. Configurează Load Balancers

Load balancers sunt necesari pentru a distribui cererile primite pe mai multe servere, prevenind ca vreun server să devină punct de blocare. Atunci când mai mulți utilizatori accesează CRM-ul simultan, un load balancer asigură că cererile sunt distribuite pe mai multe servere, menținând performanța și prevenind supraîncărcarea serverelor.

În timp ce Software Load Balancing implică redistribuirea traficului de rețea utilizând aplicații software, Hardware Load Balancing utilizează dispozitive fizice concepute special pentru gestionarea și distribuirea traficului de rețea.

8. Strategii de caching

Caching-ul implică stocarea datelor accesate frecvent în memorie pentru a reduce încărcarea bazei de date și a îmbunătăți timpul de răspuns. De exemplu, caching-ul profilurilor de clienți și a datelor accesate frecvent în memorie permite cererilor repetitive să fie deservite rapid, îmbunătățind astfel experiența utilizatorului.

9. Configurează cozi de mesaje

Cozile de mesaje gestionează procesarea asincronă prin cozi de sarcini și procesarea acestora în fundal, prevenind supraîncărcarea sistemului. În Dynamics 365, o coadă de mesaje ar putea fi folosită pentru procesarea notificărilor bulk prin email, permițând CRM-ului să rămână receptiv în timp ce gestionează aceste sarcini de fundal.

10. Implementarea toleranței la defecțiuni

Toleranța la defecțiuni presupune ca sistemul să rămână operațional chiar și în fața defecțiunilor. Acest lucru implică mecanisme de redundanță și failover. Implementarea mecanismelor de toleranță la defecțiuni în Dynamics 365 permite ca în cazul în care un server sau un serviciu eșuează, altele să poată prelua sarcini fără a perturba serviciul general, oferind disponibilitate ridicată și fiabilitate.

11. Practici de agilitate: Abordarea noastră

Implementarea metodologiilor Agile asigură îmbunătățirea continuă, adaptarea rapidă la schimbări prin cicluri iterative de dezvoltare. Monitorizarea și optimizarea constantă implică monitorizarea performanței sistemului, identificarea blocajelor și realizarea ajustărilor necesare. Verificarea regulată a performanței Dynamics 365 poate ajuta la identificarea interogărilor lente sau a modulelor care performează sub așteptări, permițând optimizări în timp util. În cazul în care alegi să-ți fim parteneri, nu mai ai nevoie de IT local, deoarece noi ne ocupăm de întreținere, iar prin tranziția în cloud poți deveni cu adevărat fără griji. Află mai multe despre practicile noastre de agilitate aici.

Folosind practici agile, echipa de dezvoltare poate răspunde rapid în cazul unor cereri pentru noi funcționalități sau în cazul schimbărilor aferente cerințelor de afaceri din Dynamics 365, asigurând evoluția CRM-ului odată cu nevoile companiei.

A scala sau a nu scala?

Decizia de a scala este crucială pentru adaptarea la peisajul dinamic al afacerilor moderne. Capacitatea de a adapta strategii de scalabilitate bazate pe informații actualizate în timp real și metrici de performanță este esențială pentru a rămâne agil și receptiv. În articol, am acoperit mai multe tipuri de scalabilitate: verticală și orizontală pe de o parte, și administrativă, funcțională și geografică pe de altă parte. Vestea bună este că LINKSOFT este pregătită să sprijine afacerea ta în fața oricăror provocări de scalabilitate cu care te-ai putea confrunta.

Fie că oferim recomandări directe pentru soluțiile on-premises sau valorificăm serviciile cloud de la Microsoft pentru o scalabilitate fluidă, ne asigurăm că sistemele tale funcționează optim. Prin datele Telemetry, putem identifia rapid și rezolva problemele de scalabilitate, asigurând eficiența și continuitatea operațiunilor tale. Integrarea cu sisteme externe este la fel de crucială, iar expertiza noastră garantează integrarea eficientă a CRM-ului, permițând partajarea fluidă a datelor și sincronizarea operațională între platforme.

Scalarea software-ului CRM precum cel din gama Microsoft Dynamics 365 solicită eforturi colaborative între Arhitecții, Programatorii și Consultații noștri. În final, asigurăm o abordare coezivă care se aliniază cu cerințele și obiectivele tale de afaceri, livrând o soluție scalabilă care susține creșterea ta și excelența operațională.

 

Ești pregătit să scalezi?

Contactează-ne acum și împreună vom crea strategia perfectă pentru afacerea ta!

Despre Linksoft

Din momentul fondării, LINKSOFT și-a propus să creeze un Centru de Excelență Microsoft Dynamics care să reunească cei mai buni specialiști și cele mai eficiente platforme pentru implementarea soluțiilor CRM și ERP de înaltă performanță. În toate procesele derulate, LINKSOFT impune un înalt standard de excelență, acesta fiind aliniat cu misiunea și valorile companiei.