Ce este sustenabilitatea corporativă? Transformă-ți afacerea într-un business sustenabil

În ultimii ani, cuvântul „sustenabilitate” a devenit tot mai rostit și astfel a fost încorporat în vocabularul nostru zilnic. Totuși, eforturile și măsurile de sustenabilitate reale implementate în activitățile de business, sunt reduse. Anul 2023 a fost declarat cel mai fiebinte an din istorie, și putem fi cu toții de acord că factorul antropic a cauzat acest fenomen. Din păcate, sustenabilitatea este percepută mai mult ca un trend, decât ca o necesitate, când de fapt – este o urgență.

Pentru a combate această percepție, Uniunea Europeană a implementat politici și directive (precum CSRD), care urmăresc introducerea unor noi responsabilități pentru companii și a stabilit metode de raportare aferente sustenabilității. Adițional directivelor oficiale emise de UE, fiecare dintre noi trebuie să se întrebe: ce pot face eu pentru a salva planeta? Cea mai bună soluție este aplicarea principiilor de sustenabilitate în toate strategiile din cadrul tuturor domeniilor, inclusiv în stilul de viață și business.

Ce este sustenabilitatea?

Sustenabilitatea este adesea definită ca fiind capacitatea de a exista, munci, și dezvolta fără a consuma resursele naturale. Prima definiție oficială a termenului a fost propusă în 1987, de Comisia Mondială pentru Mediul Înconjurător și Dezvoltare a Națiunilor Unite (Comisia Brundtland). Ea descrie sustenabilitatea ca fiind „dezvoltarea ce satisface nevoile generațiilor prezente, fără a compromite posibilitatea generațiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”.

Tranziția spre sustenabilitate este un proces anevoios, iar acest lucru se explică prin incapacitatea de a înțelege impactul individual și separat al unei persoane sau al unei companii. Această neclaritate a favorizat dezvoltarea unor instrumente specifice care sugerează cum ar trebui privită, înțeleasă și integrată sustenabilitatea în procesele de decizie ale unei companii.

Un astfel de instrument este modelul celor trei piloni ai sustenabiliății, format din dimensiunea socială, economică și de mediu. Implementarea acestor trei piloni ai dezvoltării sustenabile în cadrul unei companii poate fi benefică pentru derularea mai fluidă a activităților și adoptarea unei strategii ESG (Environmental, Social, Goverance) mai extinse.

Ce este sustenabilitatea corporativă?

Sustenabilitatea corporativă se află într-o strânsă legătură cu responsabilitatea socială corporativă (CSR), însă cele două concepte reprezintă abodări de business distincte. Responsabilitatea socială corporativă se concentrează pe reușitele unei companii, în timp ce sustenabilitatea corporativă este orientată spre viitor și pune accent pe strategii concrete de atingere a obiectivelor sociale, economice și de mediu. Pentru a-și asigura viabilitatea, firmele trebuie să-și îndrepte eforturile spre reducerea impactului pe care îl au asupra mediului. Una dintre cele mai eficiente metode este limitarea amprentei de carbon, iar aceasta începe cu monitorizarea emisiilor de carbon.

Conform Protocolului GHG, care setează un standard pentru corporații, emisiile de gaze cu efect de seră sunt clasificate în 3 categorii, denumite „scopuri”. Raportarea scopului 1 și 2 este obligatorie, însă pentru scopul 3 este opțională, deoarece reprezintă o provocare semnificativă în monitorizare. Cu toate acestea, companiile care reușesc să raporteze toate scopurile, obțin un avantaj competitiv considerabil. Aceste scopuri sunt constituite din:

Scopul 1: Emisiile care rezultă din activitățile de business directe.

Scopul 2: Emisiile indirecte provenite din energia achiziționată, cum ar fi electricitatea sau căldura de la sistemele de încălzire urbane.

Scopul 3: Emisiile indirecte care au loc de-a lungul lanțului de aprovizionare sau în timpul activităților din aval.

 

Scopuri emisii 1 2 3
Scopuri emisii 1 2 3

În acest context, investițiile în sustenabilitate nu contribuie doar la avantajul competitiv al companiei, dar cresc și nivelul de atractivitate pentru potențialii investitori. Companiile care refuză sau neglijează afișarea eforturilor și a progresului în această direcție sunt expuse riscului de a-și pierde din credibilitate și reputație.

Sustenabilitatea nu mai este opțională, iar noua directivă a Uniunii Europene – CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) – devine un factor de schimbare care ne comunică foarte clar că strategiile ESG nu trebuie să fie doar implementate, ci și expuse într-un mod transparent.

ESG – strategia ta de sustenabilitate

În contextul afacerilor, sustenabilitatea este fundamentală, reprezentând o componentă economică vitală. Pentru afacerile care urmăresc să-și alinieze misiunea și scopul cu principiile sustenabilității, adoptarea unei strategii ESG devine un imperativ. În pofida asemănării dintre sustenabilitate și ESG, există o distincție clară între cele două abordări, care vizează focusul și implicațiile de guvernanță. Sustenabilitatea oferă o perspectivă holistică, care adresează general dimensiunea socială, economică și de mediu. Strategia ESG însă, se referă la un cadru structural pentru evaluarea unor criterii de performață specifice asociate celor 3 componente.

Strategie ESG
Strategie ESG

Această abordare utilizează indicatori non-financiari pentru a evalua performanța business-ului. Integrarea ESG-ului presupune colectarea datelor aferente practicilor, politicilor și perfomanța asociată cu problemele de mediu (impactul și managementul resurselor), problemele sociale (angajații și relațiile comunitare), și problemele de guvernanță (structură și transparență).

În prezent, omenirea se confruntă cu provocări de mediu semnificative, iar consecințele ne vor afecta pe toți. Din acest motiv, dimensiunea de mediu este cea mai importantă componentă a strategiei ESG, și devine crucial ca organizațiile să își înțeleagă rolul major atât în cauzarea impactului negativ, cât și în combaterea efectelor aferente.

UE transpune sustenabilitatea în lege

Unul dintre principalele obiective setate de Consiliul European în contextul sustenabilității se referă la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% în anul 2030, comparativ cu 1990, și să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Pentru a îndeplini acest obiectiv, statele membre UE trebuie să întreprindă măsuri concrete de limitare a emisiilor și să decarbonizeze economia.

Europeanul „Green Deal” este strategia prin intermediul căreia Uniunea urmărește să-și atingă scopul setat pentru anul 2030. Acest pact are drept scop transformarea UE într-o economie competitivă și eficientă din punct de vedere al resurselor, prin stabilirea unui set de inițiative, printre care se numără și CSRD – directiva care va reconfigura întreaga lume a afacerilor.

Noua Directivă de Responsabilitate Socială Corporativă (CSRD) a fost lansată ca un înlocuitor pentru precedenta Directivă pentru Raportare Non-Financiară (NFRD), care a fost implementată în 2014 și obliga companiile cu peste 500 de angajați să întocmească așa-zisele „rapoarte de sustenabilitate”. În cazul CSRD, vor fi afectate aproximativ 49,000 companii, comparativ cu 11,700 companii – așa cum era în cazul NFRD.

Ce este noua directivă CSRD?

Cu CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), Comisia Europeană a definit pentru prima dată un cadru de raportare comun pentru datele non-financiare. Acum, companiile trebuie să raporteze impactul social și asupra mediului al activităților de business, dar și impactul eforturilor și inițiativelor din cadrul stategiei lor ESG. În noiembrie 2022, UE a aprobat directiva, iar începând cu 5 ianuarie 2023 a devenit aplicabilă.

Ești gata de raportare?

Noile reguli de raportare se vor aplica gradual în intervalul 2024-2028, după cum urmează:

      • • De la 1 ianuarie 2024 pentru marile întreprinderi (cu peste 500 de angajați) care fac deja obiectul Directivei privind Raportarea Nefinanciară (NFRD), cu rapoarte care trebuie prezentate în 2025;
      • • De la 1 ianuarie 2025 pentru marile societăți care nu fac în prezent obiectul NFRD (cu peste 250 de angajați și/sau cu o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro și/sau active totale de 20 de milioane de euro), rapoartele urmând să fie prezentate în 2026;
      • • De la 1 ianuarie 2026 pentru IMM-urile listate și alte întreprinderi, cu rapoarte care trebuie prezentate în 2027. IMM-urile pot opta pentru excludere până în 2028.
Directiva-sustenabilitate-CSRD
Directiva-sustenabilitate-CSRD

Este încă neclar modul în care UE va sancționa organizațiile ce nu se vor conforma noilor reguli de raportare. Cu toate acestea, în concordanță cu cerințele din cadrul directivei, putem afirma că se așteaptă sancțiuni usturătoare. Din acest motiv, se recomandă tuturor companiilor să înceapă cât mai curând  adaptarea la noua ordine prin reconfigurarea actualelor strategii de business.

Sustenabilitate prin Digitalizare

Sustenabilitatea unei afaceri poate fi avansată cu ajutorul tehnologiei. Cele două elemente esențiale pentru un business – sustenabilitatea și digitalizarea – se susțin reciproc, iar procesele de operare centrate pe date au devenit elementare pentru obținerea mult râvnitului ”net zero”, cunoscut și ca ”neutralitate climatică”. Datele dețin putere, iar prin intermediul lor este posibilă obținerea unei perspective mai extinse asupra resurselor naturale disponibile și modul în care putem cultiva mai multă reziliență în viețile noastre. Datele generate și colectate prin intermediul tehnologiilor digitale permit procese decizionale mai complexe, și implicit, îmbunătățirea KPI-ului aferent strategiei ESG.

Inteligența Artificială, Machine Learning, Cloud Computing, și alte „minuni digitale” conduc procesul de tranziție către o economie verde și încurajează afacerile să utileze datele pentru a combate problemele de mediu. O strategie de sustenabilitate eficientă începe prin setarea unor obiective ambițioase și valorificarea datelor furnizate în timp real, redirecționând compania pe calea tranziției verzi.

În contextul sustenabilității corporative, există deja pe piață companii care și-au prezentat angajamentul față de demersurile privind sustenabilitatea. În 2020, Microsoft și-a asumat următoarele angajamente: să obțină o amprentă de carbon negativă, resurse de apă net-pozitive, zero deșeuri și protejarea ecosistemelor – totul până la finalul anului 2030. Este important de menționat faptul că această abordare se extinde și dincolo de granițele companiei în sine, susținând și nevoile de sustenabilitate ale clienților.

Din acest motiv, în 2022 Microsoft a a lansat Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate – o suită comprehensivă de instrumente business ce permite managementul sustenabilității pentru orice tip de companie.

Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate

Scopul principal al aplicației Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate este să accelereze progresul afacerii în tandem cu demersurile de sustenabilitate. Acest lucru se realizează prin integrarea capabilităților ESG în cadrul portofoliului Microsoft Cloud și soluțiile oferite de rețeaua sa globală de parteneri. Prin intermediul acestei soluții centrată pe date este înlesnită înțelegerea amprentei ecologice și se construiește coloana vertebrală a strategiei ESG.

Microsoft-Cloud-for-Sustainability
Microsoft-Cloud-for-Sustainability

Gestionarea amprentei ecologice devine un proces anevoios pentru businessuri, însă Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate este soluția potrivită pentru înregistrarea, urmărirea și raportarea progresului de sustenabilitate. Astfel se obține transparență în raportare și sunt identificate puncte-cheie ce dictează schimbările și practicile pe care trebuie să le întreprindă afacerea pentru a obține performanță în aplicarea strategiei ESG.

Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate oferă ghidaj strategic pentru tranziția verde a organizației, iar etapele sunt prezentate în harta de mai jos:

Microsoft-Cloud-for-Sustainability-roadmap
Microsoft-Cloud-for-Sustainability-roadmap

Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate te ajută să:

        • • Integrezi data intelligence

      Monitorizează și evaluează impactul operațiunilor și a lanțului valoric asupra mediului, acoperind emisiile, consumul de apă și nivelul de deșeuri generate. Introducerea datelor se realizează prin mai multe metode: introducere manuală, import de date sau conectare automată la sursele de date.

        • • Creează o infrastructură IT sustenabilă

      Adoptă servicii care reduc consumul de energie și amprenta fizică a centrelor tale de date (poți lua în considerare utilizarea Microsoft Azure). Mai mult, Emissions Impact Dashboard oferă vizibilitate pentru emisiile asociate cu utilizarea serviciilor Microsoft Cloud).

        • • Minimizezi impactul operațiunilor tale asupra mediului

      Poti să reduci impactul operațiunilor tale prin implementarea măsurilor de eficiență energetică, actualizarea metodelor de transport, limitarea amprentei ecologice a clădirilor, și alte strategii eficiente.

        • • Creează lanțuri valorice sustenabile

      Îmbunătățește transparența în cadrul întregului lanț de valoare, începând cu momentul achiziționării materiilor prime și până la finalul utilizării produsului. Acest lucru implică creșterea vizibilității pe tot parcursul lanțului valoric, dezvoltarea produselor și serviciilor mai durabile, și optimizarea logistică a materialelor și produselor.

Mai mult, cu Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate afacerile pot dezvolta soluții personalizate utilizând instrumentele Power Platform și Azure. Astfel, platforma poate fi adaptată nevoilor specifice de business, iar noile formule generate pot furniza insight-uri care propulsează inițiativele de sustenabilitate.

Schimbăm viitorul împreună

Ești o companie din cadrul Uniunii Europene? S-ar putea ca în curând să intri în perioada de raportare a sustenabilității.

Dar pentru început, setează obiective de sustenabilitate ambițioase și începe această nouă etapă alături de Microsoft Cloud pentru Sustenabilitate. Companiile care decid să migreze sarcinile de productivitate către Microsoft Cloud beneficiază de îmbunătățiri constante integrate în activitățile lor de afaceri, iar împreună cu Microsoft Cloud for Sustainability, obțin insight-uri valoroase despre cum să-și atingă obiectivele de sustenabilitate.

Tu ești pregătit să schimbi viitorul? Contactează-ne și te vom ajuta să-ți începi parcursul sustenabil, prima etapă fiind  – digitalizarea afacerii tale. 

 

Despre LINKSOFT

Din momentul fondării, LINKSOFT și-a propus să creeze un Centru de Excelență Microsoft Dynamics care să reunească cei mai buni specialiști și cele mai eficiente platforme pentru implementarea soluțiilor CRM de înaltă performanță. În toate procesele derulate, LINKSOFT impune un înalt standard de excelență, acesta fiind aliniat cu misiunea și valorile companiei.